Tulin tuossa juurikin iltalenkiltä koirantapaisemme kanssa. Kuljettiin tuon ”häpeähuppunsa” alla piilottelevan Jänispolun päiväkodin ohitse ja mieleeni muistui, että odottelen yhä vastausta pari viikkoa sitten lähettämääni sähköpostitiedusteluun.
Tiedustelu koski Jänispolun päiväkodin ja Turengin ala-asteen sisäilmaongelmia ja lähetin sen kunnan kasvatus- ja koulutuslautakunnan puheenjohtajalle. Lautakunnan tehtävänä on mm. Vastata varhaiskasvatuksesta, esiopetuksesta, opetustoiminnasta sekä koululaisten iltapäivätoiminnasta ja niiden toimintaedellytyksistä (kopioitu täältä) monen muun tehtävän ohella. Tulkitsin tuon niin, että ko. lautakunta on oikea taho tehdä vähän selventäviä kysymyksiä. Valotin postissani hiukan tokaluokkalaisen tyttäreni sairaushistoriaa mm. keuhko-ongelmien osalta ja kuinka jo selätetyiksi luulleet ongelmat tekivät comebackin lapsen siirryttyä Jänispolun päiväkotiin ja sieltä Turengin ala-asteelle. Kerroin keskustelleeni erään päiväkodin hoitajan kanssa ja kuulleeni, että päiväkodin sisäilmaongelmista tiedettiin jo vuosia ennenkuin toimenpiteisiin ryhdyttiin viimein pari vuotta sitten keväällä, jolloin tyttöni oli eskarissa ko. päiväkodissa. Hoitaja kertoi, että heitä oli ohjeistettu olemaan vaiti ongelmista. Kysyinkin mailissani, että miksi ihmeessä näin on toimittu. Itse en tietenkään missään tapauksessa olisi laittanut jo valmiiksi sairauksille altista lastani kyseiseen päiväkotiin, jos olisin tiennyt näistä ongelmista, tuskin kukaan muukaan!
Lisäksi pyysin, josko olisi mahdollista saada selvitys, minkälaisiin toimiin ollaan ryhtymässä koulussa havaittujen sädesieni- ym. ongelmien osalta. Kyseisiä löydöksiä tehtiin mm. tytön luokasta ja oppilaat ovatkin muuttaneet luokkaa jo pariin otteeseen. Tyttäreni ei ole ainoa, joka oireilee, vaan myös opettaja ja ainakin yksi muu oppilas on jatkuvasti kipeänä. Koulusta on toki tullut tiedotteita, missä luokissa ongelmia on havaittu ja mitä luokissa on tehty, mutta hiukan kyllä epäilyttää, ovatko korjaustoimet olleet riittäviä. Käsittääkseni home- ym ongelmista ei välttämättä päästä pintamateriaaleja vaihtamalla. Haluaisin tietää tarkemmin, mitä remontteja on tehty ja millä tavalla jatkossa aiotaan toimia.
Meidän tytöllä todettiin astma vain kolme viikkoa koulun alun jälkeen. Astmadiagnoosia edelsi koko ekan kouluvuoden kestänyt yskä- korvatulehdus – päänsärkykierre, jota yritettiin keväällä taltuttaa nielu- ja kitarisaleikkauksella. Kesä kuluikin täysin terveenä. Minusta on vähän erikoista, että oireet palasivat muutama päivä koulunalun jälkeen, vaikka luokkaa on vaihdettu ja ongelmia on ratkottu. Ehkäpä syynä on koulussa leijaileva pöly – tai sitten kaikkia ongelmia ei ole selätetty!
On aika kohtuutonta, että koulunkäynti kärsii ja leimautuu näiden koko valtakuntaa koskevien ongelmien vuoksi. Vielä kohtuuttomampaa on, että lasten terveys kärsii tällaisen vuoksi. En halua edes ajatella millaisia tulevaisuuden sivuvaikutuksia tästä voi olla, jos koulussa käymiseen yhdistyy tietoisuus siitä, että siellä voi huonosti ja siellä sairastuu. Millä tavoin se vaikuttaa fyysisen terveyden lisäksi psyykkiseen hyvinvointiin, koulunkäynnin mielekkyyteen ja oppimishalukkuuteen? Olen pohtinut jopa vaihtoehtoa, että otan tytön pois koulusta, jos sairauskierre jatkuu astmalääkityksestäkin huolimatta.
Joka tapauksessa. Toivoisin kovasti saavani vastauksen postiini, joskin hyvin ymmärrän, että puheenjohtajalla varmasti riittää kiireitä päivätyönsä ja luottamustoimiensa kanssa. Etenkin näin vaalien alla.
Olin töissä eräässä päiväkodissa, jossa löydettiin sädesientä. Tuomio oli tilojen purku ja uusien rakentaminen sillä sädesieni on sellainen, joka tarttuu tekstiileihin ja muihin sen kanssa kosketuksissa olleisiin matskuihin, niin pöytiin, tuoleihin kuin seiniinki. Se kulkeutuu myös aika herkästi huoneesta toiseen mm. ihmisten mukana ja ilmastointikanavia pitkin.
Siis missään nimessä pelkkä pintaremontti ja huoneen vaihto ei riitä, etenkin jos vanhat romut kulkee mukana ja ilmastointi hyrrää. Ei siihen auta kuin leka ja sen jälkeen kuuluisat vasara ja naulat.